Om grote maatschappelijke opgaven en transities goed te doorstaan, is samenwerking tussen overheidsorganisaties en de private sector essentieel. De nieuwe game ‘Spanning op belangen’ van Berenschot helpt professionals zich voor te bereiden op de complexe dynamiek die komt kijken bij dergelijke samenwerkingsverbanden.
De game biedt inzicht in de mogelijke spanningen die kunnen ontstaan in de samenwerking rond maatschappelijke vraagstukken en grote transities. Door spelenderwijs te ervaren wat een verandering betekent en wat de gevolgen daarvan zijn, kunnen leiders en professionals uit eerste hand beleven wat dit inhoudt.
Zakelijke games kunnen een eyeopener zijn. Zo kunnen ze helpen bij het omarmen van nieuwe manieren van werken die nodig zijn om verandering teweeg te kunnen brengen.
De nieuwe game ‘Spanning op belangen’ van Berenschot richt zich op het effectief inrichten van samenwerking binnen complexe netwerken. Door vanuit het spel parallellen te trekken naar hun eigen casus, krijgen samenwerkingspartners inzicht in hun eigen handelen en de effecten daarvan op elkaar en de praktijk.
De game moet gemeenten, provincies, waterschappen en regionale samenwerkingsverbanden een verfrissend en bewezen alternatief bieden voor traditionele overleggen. Deelnemers gaan aan de slag met een fictieve casus, waarbij de kern van het probleem wordt blootgelegd en de verschillende belangen helder worden.
“Dankzij de versneld verkregen inzichten kan er sneller in gesprek gegaan worden over wat er daadwerkelijk nodig is”, aldus Eva de Ruiter, managing consultant bij Berenschot. “In een aansluitend reflectiegesprek trekken deelnemers parallellen met hun dagelijkse samenwerking en leren ze een ander type gesprek te voeren en echt andere keuzes te maken.”
De beoogde doelgroep van de game varieert van gemeenten en provincies tot bedrijven en overheden binnen industrieclusters. “Overal waar wordt samengewerkt en uiteenlopende belangen spelen, kan de game leiden tot inzicht in de pijnpunten in de samenwerking en waar de kansen liggen”, stelt De Ruiter.
“Dit helpt ambities aan te scherpen, zorgt voor verbinding en biedt partijen een handelingsperspectief om effectiever samen te werken en daadwerkelijk hun gezamenlijke doelen te realiseren.”
Tijdens het jaarlijkse Springtij Forum in september werd de game gepresenteerd en simultaan gespeeld met vier groepen van twaalf bezoekers.
“Het spel is goed doordacht, het leidt tot nieuwe inzichten die je al spelend vervolgens ook kunt uitproberen”, vindt Kunera van den Belt, concernmanager bij Waterschap Vallei en Veluwe. “Wat gebeurt er als ik het anders doe, beter communiceer of mijn eigen doel nastreef? Het mooie was ook dat we de inzichten uit de vier groepen konden delen.”
Ook Colin Baard, junior adviseur ruimtelijke ontwikkeling bij Rijkswaterstaat, afdeling NOVA, speelde mee. “In onze groep hielden we de kaarten met persoonlijke doelen in het begin een beetje tegen de borst”, vertelt hij. “Maar al snel stelden mensen voor om eerst te kijken naar de collectieve doelen en dan te zien hoe we eventueel de persoonlijke doelen konden meekoppelen. Uiteindelijk hebben we de persoonlijke doelen best losgelaten.”
Met het ontwikkelen van de game speelt Berenschot in op de gamification-trend. Gamification is een steeds populairdere manier om professionals te helpen begrijpen wat hen te wachten staat wanneer zij zich op nieuwe manieren van werken of complexe vernieuwingen moeten voorbereiden.