Deze week krijgen meisjes over de hele wereld de kans om voor het eerst ‘Glampus High’ binnen te gaan. Een gloednieuw Roblox-universum, gericht op middelbare schoolmeisjes, waar ze personages kunnen creëeren en tijdens het gamen op een interactieve manier cruciale vaardigheden leren.
Het Deense IT-bedrijf Netcompany en Google Denemarken hebben samengewerkt om het nieuwe Roblox-universum te ontwikkelen als reactie op een groeiend probleem in de internationale arbeidsmarkt. Het gaat hierbij om genderongelijkheid in de wetenschap, technologie, engineering en wiskunde, ookwel bekend als de STEM-sectoren.
Onderzoek toont aan dat op de basisschool meisjes en jongens gelijke interesse hebben in STEM-vakken. Meisjes verliezen echter vaak hun interesse tijdens de middelbare school, deels door een gebrek aan sociale activiteiten die de interesse in stand houdt. Als gevolg hiervan bekleden vrouwen momenteel slechts 27 procent van de banen in STEM, terwijl deze banen essentieel zijn voor de toekomstige arbeidsmarkt.
Roblox heeft wereldwijd meer dan 50 miljoen dagelijkse gebruikers waarvan ongeveer de helft meisjes. Het nieuwe initiatief is er op gericht om meisjes op een van hun favoriete platforms te bereiken en verder via het ontwerpelement in de game geleidelijk kennis te laten maken met wetenschappelijke disciplines, zoals coderen of engineering. De ambitie van ‘Glampus High’ is om vermakelijk en educatief tegelijk te zijn om zo de interesse van de meisjes in STEM-vakken te behouden of te vergroten – met de hoop dat meer van hen in de toekomst in dit vakgebied blijven.
Het virtuele universum moet ook bijdragen aan het feit dat de schermtijd van kinderen niet uitsluitend wordt besteed aan zinloos scrollen, maar in plaats daarvan een goed hulpmiddel wordt in hun algemene opleiding. Bovendien kunnen ze de personages van het spel ook gebruiken om een identiteit voor zichzelf op te bouwen die ze kunnen delen met hun vrienden.
“De schermtijd van kinderen staat bovenaan de politieke agenda. Voor ons is het belangrijk om te laten zien hoe de actieve schermtijd kan worden gebruikt als een krachtig en sociaal hulpmiddel in de opleiding van kinderen. We weten dat veel meisjes zelfverzekerdheid in wetenschappelijke vakken op de middelbare school verliezen en het is belangrijk om dit te voorkomen. Het gemakkelijkst is om dit in hun vrije tijd te doen, waar ze het meer ervaren als spel en minder als huiswerk. Dit is de reden dat we dit spel gemaakt hebben”, zegt Netcompany’s CCO, Le Gammeltoft.
Het plan is dat het Roblox-universum blijft uitbreiden met nieuwe games en activiteiten, zodat de interesse van de meisjes over een langere periode wordt vast gehouden.
“Het gebrek aan vrouwen in STEM is een enorm probleem. Niet alleen voor de vrouwen zelf, die kansen missen voor interessante banen met goede toekomstperspectieven, maar ook voor de bedrijven en uiteindelijk de concurrentiepositie van Denemarken, die lijdt onder een gebrek aan diversiteit. We proberen dit te voorkomen door de meisjes vroeg in hun leven te bereiken – wanneer de natuurlijke interesse nog intact is,” zegt Bianca Bruhn, Country Manager voor Google Denemarken.
Het nieuwe Roblox-universum is ontwikkeld op een non-profit basis, dus reclame en microtransacties maken geen deel uit van de game. Alle beloningen worden verkregen door het voltooien van verschillende activiteiten in het universum.
Over Roblox